Index

Schoolgids Prinsehaghe

Hoofdstuk 7 De ontwikkeling van het onderwijs in de school

7.1 Activiteiten ter verbetering van het onderwijs

De didactische vaardigheden van Marzano

Het team van Prinsehaghe is geschoold in het werken met de principes van Marzano. Deze onderwijswetenschapper heeft aangetoond, dat wanneer deze didactische vaardigheden consequent worden gehanteerd door de leerkrachten, in alle groepen het onderwijsrendement met ten minste 20% verhoogd wordt. De didactische vaardigheden worden door het team in de lessen gebruikt.

Opbrengst Gericht Werken

Ten behoeve van Opbrengst gericht Werken heeft de school afspraken gemaakt, die gehanteerd worden in alle groepen en die tot doel hebben de gemiddelde vaardigheidsscores van de individuele leerling, de groep en de gehele school steeds op een hoger niveau te brengen.

 Scholing en professionalisering

Het team van Prinsehaghe streeft ernaar elke dag een beetje beter te worden. Dit gebeurt door het dagelijks werken in de groepen maar ook door scholing en professionalisering. Elke leerkracht maakt aan het begin van het schooljaar een ontwikkelplan en bespreekt dit met de directeur.

Professionalisering

Ons team maakt gebruik individuele en teamscholing. Specialisten zorgen ervoor dat hun kennis up to date blijft. Deze kennis dragen zij over aan de andere teamleden van de school. Tijdens teamscholingsdagen leren we met het gehele team over onderwijs gerelateerde zaken en werken we aan doelen. Dit zijn altijd doelen vanuit het school- en jaarplan.

Tevens gaan de directie en intern begeleiders regelmatig de groepen in om te observeren. De bespreking van deze observaties maakt deel uit van de jaarlijkse gesprekkencyclus.

7.2 De relatie school en omgeving

De school is onderdeel van de maatschappij. Het is onze plicht onze leerlingen te onderwijzen over deze maatschappij en hen voor te bereiden op een toekomst hierin. Ons onderwijs is continue in ontwikkeling. Wij leren onze leerlingen vaardigheden en technieken die zij nodig hebben, zoals de 21st century skills. 21st century skills of 21e eeuwse vaardigheden is een verzamelterm voor een aantal algemene competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving. Deze vaardigheden zijn:

  • Kritisch denken
  • Creatief denken
  • Probleem oplossen
  • Computational thinking
  • Informatie vaardigheden
  • ICT-basisvaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Communiceren
  • Samenwerken
  • Sociale en culturele vaardigheden (burgerschap)
  • Zelfregulering

Deze competenties zijn niet nieuw, maar wel erg bruikbaar in de 21e eeuw. Ze helpen leerlingen om hun weg te vinden in een complexe wereld. In de komende jaren wordt hier intensief aandacht aan besteed.

““Onze kernwaarden zijn Ontmoeten, Verbinden, Betrokken en Betrouwbaar.””