Index

Schoolgids Prinsehaghe

Hoofdstuk 3 De organisatie van het onderwijs

3.1 Schoolorganisatie

Basisschool 2-12

Prinsehaghe is een Basisschool 2-12, een school voor kinderen van 2,5 tot en met 12 jaar. Dit betekent dat onze peuterschool ook echt bij de school hoort. De directeur van de school is ook verantwoordelijk voor de peuterschool. De peutergroepen vormen samen met de groepen 1 en 2 één onderbouw. In alle peuter- en kleutergroepen werken de pedagogisch medewerkers en leerkrachten daarom volgens dezelfde pedagogische visie en gebruiken zij hetzelfde lesprogramma. Zij zorgen voor een vloeiende doorgaande leerlijn en dat draagt bij aan een evenwichtige ontwikkeling van de kinderen. Vanzelfsprekend gaan de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten uit de onderbouw uit van het spelend leren, dat is immers dé manier waarop jonge kinderen zich ontwikkelen.

Op de achtergrond behoort de peuterschool tot de afzonderlijke stichting SPCP. Dat is omdat de Wet- en regelgeving nog geen volledige integratie toestaat van peuterscholen en basisscholen. Op de werkvloer zijn we echter één.

In de basisschool hebben we gekozen voor het vormen van heterogene groepen in de kleuterbouw. Dit betekent dat de leerlingen uit groep 1 en 2 in een gecombineerde klas zitten. Dit is bevorderlijk voor de sociale interactie tussen leerlingen en leren de jongsten en oudsten van elkaar. Vanaf groep 3 werken wij met homogene groepen. Soms is het noodzakelijk om een combinatiegroep te formeren. De beslissing welke kinderen in de combinatiegroep komen wordt zorgvuldig genomen.

3.2 Methoden en werkwijze

Onze jongste kinderen (2,5 tot 6-jarigen)

Het jonge kind verkent al ontdekkend en spelend zijn of haar wereld. Het onderwijs dat wij bieden aan deze leeftijdsgroep sluit dan ook op hun belevingswereld aan. In de peuter- en kleutergroepen werken we meestal vanuit een onderwerp dat de kinderen aanspreekt of dat zij zelf aandragen. De kinderen zijn op deze manier gemotiveerd om tot spelen te komen en nieuwe ervaringen op te doen.

Er is veel tijd en ruimte voor de algemene ontwikkeling van kinderen, zoals het ontdekkend leren, spel, motoriek en sociaal gedrag, zowel in de peutergroepen als in de groepen 1 en 2. In de groepen zijn diverse speelhoeken ingericht en wordt gewerkt met ontwikkelingsmateriaal, expressiemateriaal e.d. Hiermee worden bepaalde vaardigheden ontwikkeld en kan het kind zich begrippen en technieken eigen maken die de basis leggen voor de verdere schoolloopbaan.

Naast aandacht voor de algemene ontwikkeling wordt er in de peuter- en kleutergroepen veel tijd ingeruimd voor taalvorming. We gebruiken hiervoor een breed VVE-programma, een programma voor de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Bij ons op school is dat Piramide. Dit programma gaat uit van de brede ontwikkeling van het kind. In de activiteiten die de methode biedt komen alle acht ontwikkelingsgebieden aan bod, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve en persoonlijkheidsontwikkeling. Piramide werkt met thema’s zoals Kleur & Vorm, Tellen, de Herfst, Sinterklaas, Kerstmis etc.  Met een dergelijk programma ontstaat er voor de kinderen een goede doorgaande leerlijn en is voor de peuters de overstap naar de basisschool minder groot. In groep 2 wordt de cognitieve ontwikkeling van het kind van groter belang en worden de leerlingen voorbereid op de overgang naar groep 3.

Groep 3 en 4

Nadat er in de groepen 1/2 al gezorgd is voor een stevige ondergrond, beginnen de kinderen in groep 3 met het leren lezen, schrijven en rekenen. De kinderen gaan steeds meer letters en woorden herkennen en lezen; binnen enkele maanden zijn ze al in staat om eenvoudige boekjes te lezen. U zult verbaasd zijn hoe snel het leesproces gaat! De leerlingen van groep 3 spelen ’s middags regelmatig extra buiten. In groep 4 wordt er, naast taal, rekenen en schrijven ook een start gemaakt met begrijpend lezen en het leren van de tafels.

Groep 5 t/m 8

Uiteraard wordt in deze groepen elke dag ruim aandacht besteed aan lezen, taal, rekenen en schrijven.

Jeelo

Vanuit de ambities die wij met elkaar hebben vastgesteld en waarin wij onder andere tot doel gesteld hebben toekomstgericht onderwijs te willen verzorgen, hebben we in het schooljaar 2019-2020 gekozen om te gaan werken met de methode Jeelo voor de wereld oriënterende en de creatieve vakken. Jeelo biedt deze vakken in samenhang aan wat het leerrendement vergroot. Ook meervoudige Intelligentie, wetenschap & techniek, ontdekkend en samenwerkend leren en de 21e -eeuwse vaardigheden komen in deze methode onder andere aan bod.

De 12 projecten van Jeelo zijn kerndoeldekkend voor wereldoriëntatie-breed en worden elk jaar geüpdatet. In de projecten zijn alle vakken geïntegreerd. Er zijn 6 uitdagingen met nieuwe doelen voor leerlingen in deze projecten  verweven, zodat 21e-eeuwse vaardigheden centraal staan. De uitdagingen zijn:

  • Wees baas over je eigen ontwikkeling.
  • Zorg goed voor jezelf.
  • Zorg goed voor anderen.
  • Zorg goed voor onze planeet.
  • Gebruik informatie veilig en betrouwbaar.
  • Werk duurzaam samen.

Jeelo kiest heel bewust voor projectmatig werken en niet voor thematisch werken. De projectmatige opzet van Jeelo is afgeleid van Project Based Learning (PBL)*. Leerlingen werken in kleine groepjes aan een projectresultaat. Dit projectresultaat moet voldoen aan eisen van de opdrachtgever of eisen die zij zelf stellen. Leerlingen onderzoeken en ontwerpen om te komen tot een projectresultaat dat aan alle eisen voldoet. Samen presenteren zij het resultaat, reflecteren en komen eventueel tot verbeteringen. Jeelo heeft 12 projecten voor groep 1 tot en met 8. Een Jeelo-school doet 6 projecten per jaar. Alle groepen zijn tegelijk met hetzelfde project bezig. Een leerling doet binnen zijn basisschoolperiode elk project vier keer, steeds op zijn eigen niveau. Samen dekken de projecten de kerndoelen voor ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ af.

De projecten beginnen met een gezamenlijke start en eindigen met een gezamenlijke afsluiting. Ze zijn uitgewerkt in vier leerroutes. Dit zijn suggesties: de routes zijn ook te arrangeren voor andere groepsindelingen. Het is zelfs mogelijk om een eigen project te arrangeren. De ervaringen die wij hebben met Jeelo zijn zeer positief: we zien een verbeterde samenwerking tussen leerlingen, meer betrokkenheid bij de lessen wat aan de resultaten van ons onderwijs een positieve bijdrage levert. Ook ouders worden meer en meer betrokken bij het onderwijs. Wilt u meer weten over Jeelo kijk dan op www.jeelo.nl

Leren en differentiatie

Aangezien ieder kind uniek en verschillend is, is differentiatie van wezenlijk belang voor goed onderwijs. In alle groepen (1 t/m 8) werken de leerlingen op een niveau dat past bij de fase van ontwikkeling. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen de instructie en verwerking van de hoofdvakken op verschillende niveaus aangeboden. Deze indeling gebeurt op basis van onder andere de toets resultaten. Er is een basisgroep, een verrijkingsgroep en een groep die verlengde instructie krijgt. Ook het verwerken van de lesstof gebeurt op eigen niveau. Zo kan een leerling die meer aan kan de herhaling vaak overslaan en de meer uitdagende opdrachten maken, terwijl een andere leerling meer baat heeft bij extra herhaling van de stof. Per vak wordt bekeken waar de behoefte van de leerling ligt. Dit alles wordt enkele keren per jaar besproken in de groepsbespreking met de Intern begeleider en vastgelegd in ons administratiesysteem.  Het kan dus zo zijn dat een kind tijdens een schooljaar in een andere niveaugroep wordt ingedeeld.

Differentiatie bij technisch lezen:

  • Niveaugroepen: In groepjes trainen de leerlingen het technisch lezen.
  • Lezen met een leesouder: in groep 3 en 4 lezen groepjes kinderen dagelijks onder begeleiding
  • Digitale verwerking aangepast op het niveau van de leerling
  • Daarnaast kunnen de leerlingen in groepjes op hun eigen niveau werken in een speciaal programma, dat op basis van onderzoek door de leerkracht is opgesteld.
  • Een aantal kinderen met computerleesprogramma’s.
  • Binnen de methode “Estafette” zijn diverse differentiatiemogelijkheden.
  • Leerlingen kunnen binnen of buiten de groep, individueel of in een groepje, gedurende een bepaalde tijd een speciaal leesprogramma aangeboden krijgen.

Differentiatie bij rekenen en spelling:

  • Individuele of groepsgewijze rekenhulp door leerkracht.
  • Digitale verwerking aangepast op het niveau van de leerling
  • Leerlingen kunnen binnen of buiten de groep, individueel of in een klein groepje, gedurende een bepaalde tijd een speciaal reken- of spellingprogramma aangeboden krijgen.

ICT

De ontwikkelingen op gebied van automatisering volgen wij op de voet. Er wordt in de groepen gewerkt met chromebooks en I-pads waarmee de leerlingen door middel van digitale methodes de lesstof kunnen oefenen en verwerken. Bij sommige vakken is het mogelijk om ook thuis hiermee aan de slag te gaan. Onderdeel van ons onderwijs is de leerlingen mediawijs maken, zodat zij zelf leren bewust en verantwoord keuzes te maken als het gaat om het gebruik van ICT en internet.

Overzicht van de gebruikte lesmethoden
VakMethodeGroep
Godsdienst en levensbeschouwingTrefwoordGroepen 1 t/m 8
Taal/lezenPiramide + JeeloPeuters en groep 1-2
Taal/lezenWat zeg je en wat zie je?Groep 1-2
Taal/lezenVeilig Leren Lezen Kim versie Groep 3
Taal/lezenTaalactief 4Groep 4 t/m 8
SpellingTaalactief 4Groep 4 t/m 8
SchrijvenPennenstrekenGroep 1 t/m 8
Begrijpend lezenNieuwsbegrip XLGroep 4 t/m 8
Technisch lezenEstafette 3Groep 4, 5 en 6
StudievaardighedenBlitsGroep 5 t/m 8
WoordenschatTaalactief 4Groep 4 t/m 8
RekenenSemsonGroep 3
RekenenPluspunt Instruct! 2 via Snappet Groep 4 / Groep 5 t/m 8
WereldoriëntatieJeeloGroep 3 t/m 8
VerkeerVeilig Verkeer Nederland methodeGroep 5 t/m 7
EngelsTake it easy!Groep 5 t/m 8
Handvaardigheid/ tekenenJeelo Groep 1 t/m 8
Sociaal emotionele ontwikkelingKwinkGroep 1 t/m 8

3.3 Veiligheid op school

Om tot leren te komen, is het van groot belang dat leerlingen zich veilig voelen. Wij werken er hard aan om een veilige omgeving voor de kinderen te creëren. Hiervoor hebben wij onder andere onze “Gouden Regels” opgesteld die aan het begin van elk schooljaar besproken worden met de kinderen. Iedereen die bij ons op school komt wordt geacht zich aan deze regels te houden. Is er sprake van agressie of geweld van leerlingen of ouders tegen leerlingen, personeelsleden of materiële zaken in de school dan hebben wij daar duidelijk beleid op:

  • Er wordt aangifte gedaan bij de politie
  • Er wordt onderzocht of de leerling van school verwijderd moet worden of dat de ouder de toegang tot de school ontzegd moet worden
  • Materiële schade zal worden verhaald op de veroorzaker of de ouders.

Onder agressie wordt verstaan: iedere vorm van gedrag dat erop gericht is iemand lichamelijk of geestelijk te schaden. Als de agressie zich uit in een opzettelijke poging om ernstig lichamelijk letsel toe te brengen dan is er sprake van geweld. Sinds februari 2016 hebben wij het Haagse predicaat “Veilige School”. Een ander aspect dat zorgt voor veiligheid op school is de aanwezigheid van BHV-ers (bedrijfshulpverleners) en EHBO-ers. Op Prinsehaghe hebben wij voldoende BHV-ers en EHBO-ers die in actie komen bij (kleine) ongelukjes en calamiteiten. Op school is er een ontruimingsplan aanwezig dat 2 keer per jaar met de kinderen geoefend wordt. Tevens wordt regelmatig een RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie) afgenomen om de veiligheid in de school in kaart te brengen. Tevens is er een preventiemedewerker aanwezig.

Veiligheid online

Sociale media spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen. Het gebruik van sociale media is onderdeel van het gedrag van leerlingen binnen de school. Sociale media kunnen helpen om het onderwijs te verbeteren en de lessen leuker te maken, om contact te houden met vrienden en te experimenteren en grenzen te verleggen. Maar sociale media brengen ook risico’s met zich mee, zoals pesten en het ongewild delen van foto’s of andere gegevens. Over het gebruik van internet worden met de kinderen afspraken gemaakt: het is niet toegestaan om ‘seksueel getinte’ sites te bezoeken; ook sites over drugs, seks e.d. zijn taboe. Kinderen, die zich niet aan deze regels houden mogen niet meer achter de computer en hun ouders worden hiervan op de hoogte gebracht. Ons schoolnetwerk is tegen het bezoeken van deze sites beveiligd, echter kunnen wij niet 100% uitsluiten dat het onze leerlingen niet lukt om deze “verboden’ sites te bezoeken.

Met het reglement internet en sociale media dat wij hanteren kan het gesprek op school, in de klas maar ook thuis gevoerd worden over wat er gewoon is op sociale media (en wat niet). U kunt dit reglement vinden op onze website. De afspraken zijn van toepassing op alle leerlingen voor het gebruik van mobiele telefoons en sociale media op school en in de klas, maar ook in het mediagebruik buiten de school.

Onder het gebruik van sociale media gaat het om programma’s waarmee online informatie kan worden opgezocht, gedeeld en gepresenteerd. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat maar ook alle (nieuwe) hiermee vergelijke programma’s en apps. In de groepen 6, 7 en 8 worden jaarlijks lessen over het omgaan met Social media gegeven door Bureau Halt!

Pesten

Op onze school bieden wij de kinderen een veilig pedagogisch klimaat, waarin zij zich harmonieus en op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. Pesten is onacceptabel gedrag. Wanneer we merken dat een leerling zich aan dergelijk of ander agressief gedrag schuldig maakt zullen we dit aan de ouders melden. Wij vinden het belangrijk een duidelijk en helder beleid te hebben waar alle betrokkenen op kunnen terugvallen in voorkomende gevallen. Daarom heeft de school een pestprotocol opgesteld. In het pestprotocol is vastgelegd welke stappen de school gaat zetten in het geval van pesten: Met wie wordt er gepraat, wie zijn daarbij, en wat is de volgende stap. Mocht het voorkomen dat er toch wordt gepest, neemt u dan contact op met de leerkracht van uw kind of de directeur.

3.4 Het schoolgebouw

Het gebouw waarin onze school gehuisvest is, is gebouwd in 2005. Het is een ruim gebouw van 3 verdiepingen. Via de hoofdingang komt u in de ruime hal met hieraan gelegen de conciërgeruimte, kantoorruimte, de peuter- en kleuterspeelzaal en de lokalen voor onze kleuters en peuters. De kleutergroepen hebben ruime lokalen. Dit is mogelijk doordat de wanden, waardoor de lokalen gescheiden werden, open zijn gezet. De kleuters hebben zo alle ruimte om te spelen en te ontdekken. In alle kleutergroepen zijn digitale schoolborden aanwezig. Grenzend aan de dubbele kleuterklassen is het, met een hek afgeschermde, kleuter- en peuterplein. Onze jongste kinderen kunnen zo veilig spelen.

Op de begane grond zijn twee kantoorruimtes gevestigd. Op de eerste verdieping zijn de groepen 3, 4, 5 en 8 gehuisvest. Groep 3 heeft een extra ruim lokaal om invulling te kunnen geven aan het spelend leren. In deze ruimte zijn enkele “hoeken” ingericht. In de gangen bij alle groepen staan kasten met boeken die door de kinderen gelezen kunnen worden. Op dezelfde verdieping zijn 2 extra lokalen om in groepjes te kunnen werken aan de projecten van Jeelo.

Op de eerste verdieping is tevens een kantoor voor de intern begeleiders. De ruimte van de naschoolse opvang wordt tijdens schooluren gebruikt voor remedial teaching. Op de tweede verdieping bevinden zich het lokaal van de groepen 6 en 7, de directiekamer, de teamkamer, kleedkamers en de grote, volledig geoutilleerde gymzaal.

3.5 Peuterschool

Inschrijving en Plaatsing Peuterschool

Vanaf 2.5 jaar mag uw kind geplaatst worden op de peuterschool. Het kan zijn dat er een wachtlijst is. Het is daarom aan te raden uw kind alvast in te schrijven. Dit kan via onze website www.scohpeuterscholen.nl. U ontvangt direct een bevestiging dat uw inschrijving verstuurd is. Zodra deze verwerkt is in ons administratiesysteem, ontvangt u nog een officiële bevestiging op het emailadres die u heeft opgegeven. Als u hulp nodig heeft bij het invullen van het inschrijfformulier, kunt u altijd terecht bij de pedagogisch medewerkers op de groep. U bent ook van harte welkom voor een rondleiding. U kunt hiervoor een afspraak maken op de peuterschool van uw keuze.

Kinderen die een indicatie hebben gekregen van het consultatiebureau en/of een broertje of zusje al op de basisschool hebben, krijgen voorrang bij plaatsing. Indien u vragen heeft over de beschikbaarheid, vergoedingen en betalingen, kunt u terecht bij onze afdeling Planning & Plaatsing. Zij zijn telefonisch bereikbaar op schooldagen tussen 9.00-13.00 uur en per email: [email protected]. Zij staan u graag te woord.

Als uw kind geplaatst kan worden, wordt u hierover geïnformeerd en ontvangt u een plaatsingsovereenkomst. Zodra deze getekend is, kan uw kind starten op de peuterschool op de datum die is afgesproken. De plaatsing eindigt automatisch als uw kind 4 jaar wordt. Mocht u tussentijds de peuteropvang willen beëindigen, is er een opzegtermijn van 1 maand. Opzeggen kan op iedere dag van de maand.

Uw kind kan op diverse combinaties van dagdelen terecht op de peuterschool. Informatie hierover kunt u verkrijgen bij de leidsters.  De kosten zijn afhankelijk van het inkomen van de ouders.

““Onze kernwaarden zijn Ontmoeten, Verbinden, Betrokken en Betrouwbaar.””