Index

Schoolgids Prinsehaghe

Hoofdstuk 8 De resultaten van ons onderwijs

8.1 Eindtoets

Vanaf het schooljaar 2017-2018 hebben wij gekozen om de IEP-toets bij onze leerlingen af te nemen aan het einde van groep 8. De keuze is op de IEP gevallen omdat deze toets verschillende voordelen heeft; zo zitten alle opgaven, bronnen en de antwoordbladen in één boekje. Daarnaast loopt de IEP op in moeilijkheidsgraad zodat ook wat zwakkere leerlingen een positieve ervaring hebben bij het maken van de opgaven. De weging van de resultaten van de IEP-toets is gelijk aan die van de andere eindtoetsen en de toets is goedgekeurd door het College voor Toetsen en Examens.

8.2 Eindopbrengsten

De eindopbrengsten van de leerlingen in groep 8 zijn de laatste jaren goed te noemen. De scores van de laatste jaren waren bijna allemaal boven de signaleringswaarde (ondergrens voor onze schoolgroep) en soms ook zelfs boven de ondergrens van het algemeen landelijk gemiddelde. Uiteraard zijn wij trots op dit resultaat.

In het schooljaar 2020-2021 is de manier waarop de Onderwijsinspectie kijkt naar de resultaten veranderd. In plaats van naar de score wordt er gekeken hoeveel kinderen het vereiste eindniveau van 1F, 2F en 1S behalen. U kunt in onderstaande overzichten zien hoe onze leerlingen het doen. Naar welke schooltypen onze leerlingen uitstromen ziet u in onderstaande grafiek.

8.3 Inspectiebezoek

Wat gaat er goed? Wat kan er beter? En wat móet er beter?” Misschien is dat wel de kortste samenvatting van de manier waarop de inspectie toezicht op het onderwijs houdt. Leerlingen en ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat het onderwijs op een school goed is. De inspectie houdt daar toezicht op. De inspectie doet onderzoek bij besturen en scholen en stimuleert hen om voortdurend hun kwaliteit te verbeteren.

De vier pijlers van het inspectietoezicht

  1. Het toezicht sluit aan bij de verantwoordelijkheid van het bestuur.
  2. De inspectie waarborgt de wettelijke kwaliteit en stimuleert de eigen ambities van het bestuur en scholen/opleidingen.
  3. Alle besturen worden vierjaarlijks onderzocht. De scholen/opleidingen worden ook vierjaarlijks bezocht maar op verschillende manieren.
  4. Het vervolgtoezicht hangt af van de beoordeling die de inspectie geeft aan de kwaliteitszorg door het bestuur.

Het toezicht bestaat uit:

“"Door een positief pedagogisch klimaat zorgen wij ervoor dat iedereen zich hier thuis voelt."”