Hoofdstuk 4 De zorg voor kinderen
4.1 De opvang van nieuwe leerlingen
Onze school staat open voor alle leerlingen (en hun ouders/verzorgers) die de uitgangspunten van onze school kunnen onderschrijven of respecteren en waarvan is vastgesteld dat de leerling met succes het onderwijs kan volgen (verderop in dit hoofdstuk worden de criteria hiervoor beschreven).
Bij de aanmelding wordt altijd verteld dat wij een Protestants Christelijke school zijn; we beginnen de dag met een verhaal uit de Bijbel of een liedje. Alle kinderen zijn verplicht deel te nemen aan gymnastiek, andere schoolactiviteiten, uitstapjes maar ook aan schoolreisjes en schoolkamp. Indien de kosten voor de schoolreis of het schoolkamp een probleem vormen dan kunt u hierover in gesprek met de directeur om hier een oplossing voor te vinden. Wij gaan ervan uit dat alle kinderen met alle activiteiten meedoen. Op de site van de onderwijsinspectie leest u meer over deze verplichting.
Aanmelden PO
Vanaf 1 oktober 2018 is de manier veranderd waarop u uw kind kunt aanmelden op onze school. De nieuwe wijze van aanmelden geldt voor kinderen die zijn geboren op of na 1 oktober 2015. Is uw kind geboren vóór 1 oktober 2015? Dan kunt u contact met ons opnemen om te bekijken op of we nog plaats hebben in de leeftijdsgroep van uw kind. De nieuwe aanmeldprocedure geldt voor kinderen tot 4 jaar. Is uw kind 4 jaar of ouder en wilt u uw kind aanmelden op onze school, lees dan verder in de paragraaf “Tussentijdse instroom in groep 2 tot en met 8” in deze schoolgids.
Kennismaken en oriënteren
Wanneer u geïnteresseerd bent in onze school dan kunt u een gesprek en een rondleiding aanvragen. Hiermee willen we u een beeld geven van wat we belangrijk vinden op onze school, wat we willen bereiken met onze leerlingen, de manier waarop we lesgeven en hoe we kinderen helpen in hun ontwikkeling. U kunt hiervoor contact opnemen met de directeur voor het maken van een afspraak.
Aanmelden
Het aanmeldformulier voor de basisschool krijgt u ongeveer 2 maanden voordat uw kind 3 jaar wordt thuisgestuurd vanuit de gemeente Den Haag. Met het aanmeldformulier kunt u zich aanmelden op onze school, nadat uw kind 3 jaar is geworden. Aanmelden vóór de leeftijd van 3 jaar is niet mogelijk. Woont u niet in Den Haag, maar kiest u voor onze school? Het aanmeldformulier kunt u downloaden op www.scholenwijzer.denhaag.nl.
Op onze school is voldoende plaats beschikbaar voor de kinderen die zich aanmelden. Als u uw kind wilt aanmelden, maak dan een afspraak met de directeur van de school, mw. D. Scheffer of mw. C. Tettero. U kunt uw kind op onze school meestal direct inschrijven.
Als uw kind specifieke ondersteuning nodig heeft, dan kan het nodig zijn dat we 4 tot 6 weken extra de tijd nemen om te onderzoeken of we voldoende extra ondersteuning kunnen bieden. Soms kunnen wij de benodigde ondersteuning niet geven. Wij helpen u dan met het vinden van een school die dit wel kan. Meer over dit onderwerp leest u in het SCOH protocol toelaten en verwijderen.
Inschrijven
Als u de inschrijving op onze school ondertekent, dan weet u dat uw kind het volgend schooljaar een plekje heeft op onze school.
Starten in groep 1
Voordat uw kind zijn of haar 4e verjaardag viert, mag het komen ’wennen’; dit zijn de zgn. wendagen. Er worden een aantal wendagen gepland. In de maanden december en juli kunnen kinderen niet starten in verband met de drukte in deze maanden. Wanneer uw kind 4 jaar is geworden, dan mag het starten in de eerste groep van de basisschool. Het is voor de schoolontwikkeling van uw kind ontzettend belangrijk dat het zoveel mogelijk Nederlands spreekt als het bij ons op school komt. In de school wordt Nederlands gesproken, wij verwachten ook van ouders dat zij zoveel mogelijk Nederlands spreken op school.
Het komt nogal eens voor dat 4-jarige kinderen thuis nog niet geleerd hebben om zich aan te kleden wanneer ze naar de wc geweest zijn, nog niet zelfstandig hun boterham kunnen opeten of hun jas aan kunnen doen. Het is heel belangrijk, dat de kinderen dit soort dingen wel kunnen wanneer ze op school komen. Wanneer uw kind bij ons op school komt dan moet het volledig zindelijk zijn. Is dit niet het geval dan kan uw kind helaas nog niet naar school.
Tussentijds instroom in groep 2 t/m 8
Wanneer ‘oudere’ kinderen aangemeld worden, wordt in alle gevallen contact opgenomen met de school van herkomst en geïnformeerd naar de reden van vertrek. Met de scholen in de nabije omgeving zijn afspraken gemaakt om het ‘shoppen’ van ouders tegen te gaan. Ook toetsen wij de kinderen om na te gaan of wij de ‘zorg’ wel kunnen bieden, die een kind nodig heeft. Per individuele aanmelding wordt bekeken of de aangemelde leerling wordt toegelaten. De beslissing wordt genomen door de directie.
Criteria die bij de toelating voor alle groepen een rol kunnen spelen zijn de volgende:
- Groepsgrootte;
- Deskundigheid personeel;
- Ouders geven geen toestemming om informatie te mogen inwinnen;
- De eventuele school van herkomst geeft aan dat er rapporten aanwezig zijn over de leerling die ze niet mogen overdragen;
- De school kan de gevraagde zorg niet bieden (zie het schoolondersteuningsprofiel op onze website);
- Beschikbaarheid personeel (bijvoorbeeld een tekort of een hoog ziekteverzuim);
- Samenstelling van de groep (er zit al een aantal leerlingen met speciale hulpvragen);
- Er dreigt een ernstige verstoring van orde en rust;
- Het kind spreekt geen Nederlands. In dit geval wordt het verwezen naar een zgn. ‘neveninstroomgroep’ op een andere school. Deze afspraak is in overeenstemming met het beleid van de Gemeente Den Haag.
- Gevergde aanpassing in de organisatie, de begeleiding en het onderwijs van de school zijn in redelijkheid niet te vragen, omdat er te weinig middelen beschikbaar zijn. Bovenstaande criteria kunnen ieder apart, maar ook in onderlinge samenhang worden gewogen.
Argumenten die leiden tot het niet toelaten van de leerling zullen mondeling dan wel schriftelijk en met redenen omkleed aan de aanmeldende ouders/verzorgers worden bekend gemaakt. In het geval we uw kind niet kunnen toelaten en uw kind niet is ingeschreven op een andere school, dan hebben we de opdracht om samen met u een andere school te vinden waar uw kind wel toelaatbaar is. Meer over dit onderwerp leest u in het SCOH protocol toelaten en verwijderen.
4.2 Het volgen van de ontwikkeling van onze leerlingen
Iedere leerling is uniek en verschillend in zijn eigen mogelijkheden, zijn eigen achtergrond, zijn eigen geschiedenis en zijn eigen ontwikkelingsniveau. Als de leerling op school komt, wordt aan de hand van informatie van de ouder(s)/verzorger(s) en dossierinformatie de geschiedenis, achtergrond, mogelijkheden, het niveau en de voortgang in ontwikkeling in kaart gebracht. Voor wat betreft de leervakken wordt voor iedere leerling vastgesteld op welk niveau hij zit, op welke wijze hij het beste kan leren en op welke wijze het kind begeleid kan worden bij eventuele leerproblemen of een ontwikkelingsvoorsprong. Op grond van een onderzoek wordt daarna, indien nodig, een begeleidingsprogramma geschreven voor begeleiding in de groep door de groepsleerkracht of buiten de groep.
Om ervoor te zorgen dat ieder kind die zorg krijgt, die het nodig heeft, vinden er structureel leerling-besprekingen plaats. De interne begeleider bespreekt dan met de leerkracht en eventuele andere teamleden, die het kind begeleiden, hoe de ontwikkeling van het kind verloopt en welke vervolgafspraken ten aanzien van de begeleiding gemaakt moeten worden. Deze afspraken worden vastgelegd in ons administratiesysteem.
De interne begeleider is verantwoordelijk voor de goede coördinatie en afstemming van de hulp. De ontwikkeling van onze leerlingen wordt gevolgd met behulp van verschillende leerlingvolgsystemen. Voor de peutergroepen gebruiken wij het observatiesysteem Kijk! Daarmee kunnen wij monitoren of bij elk kind de gehele ontwikkeling op een goede manier verloopt. Voor het volgen van de leerlingen van de groepen 1 t/m 8, op cognitief, sociaal emotioneel en executief gebied, starten wij dit schooljaar met het leerlingvolgsysteem van IEP. IEP staat voor Inzicht in het Eigen Profiel.
Op de site van IEP staat te lezen:
Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.
De manier waarop IEP kijkt naar de ontwikkeling van kinderen past bij onze visie en onze kijk op onderwijs. Daarom, en mede vanwege de positieve ervaringen met de IEP Eindtoets hebben we gekozen voor het IEP-LVS. Daarnaast worden voor de verschillende vakken de methodetoetsen afgenomen. Al deze gegevens worden bewaard in ons (beveiligde) administratiesysteem Parnassys. Op deze wijze krijgen de leerkrachten een compleet beeld van de ontwikkeling van uw kind.
Dossiers en rapportages
Het leerling dossier is een (digitaal) dossier dat de school moet bijhouden over uw kind. Teamleden kunnen gebruik maken van dit dossier om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op het onderwijs. In dit dossier staan onder andere de toets- en rapportgegevens. Maar ook de uitslagen van speciale onderzoeken, een verslag van vergaderingen over uw kind of van gesprekken met u. Als de school speciale afspraken met u maakt of plannen heeft voor extra hulp, dan staat dit ook in het dossier. Ook zit er soms informatie in over de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind, de werkhouding of de taakaanpak. Deze informatie wordt dan vaak door de leraren op papier gezet en in het dossier gestopt. In het leerlingdossier staat belangrijke, vertrouwelijke informatie. Daarom worden leerlingdossiers altijd veilig bewaard. Als ouder mag u het dossier van uw kind altijd inzien. U moet hiervoor een afspraak maken met de directeur van de school. Onjuiste gegevens kunnen worden gecorrigeerd. Beide ouders hebben (ook na een scheiding) recht op het inzien van het dossier of informatie over de ontwikkeling van hun kind, tenzij er een andere gerechtelijke uitspraak ligt. Een en ander is geregeld via het SCOH/SPCP Privacyreglement.
Als de school het dossier van uw kind aan anderen wil laten zien, mag dit alleen als u hiervoor toestemming geeft. In enkele gevallen is de school verplicht om gegevens uit het dossier aan anderen te geven, bijvoorbeeld als uw kind naar een andere school gaat. Ook de Inspectie van het Onderwijs mag het leerlingdossier opvragen zonder uw toestemming. Scholen voor basisonderwijs zijn verplicht een leerlingdossier bij te houden. De school moet het dossier bewaren tot uw kind minstens twee jaar van school is. Sommige gegevens (bijvoorbeeld over verzuimgedrag) moet de school vijf jaar bewaren.
Overdracht naar de volgende school
Meestal verlaat uw kind onze school aan het einde van groep 8, maar ook een verhuizing of andere reden kan reden voor vertrek van onze school zijn. In het belang van uw kind vragen wij u om de directeur en de groepsleerkracht tijdig van het a.s. vertrek op de hoogte te stellen. De school kan dan de uitschrijving goed administratief verwerken en de informatie over de ontwikkeling van uw kind aan de nieuwe school overdragen.
De nieuwe school beschikt dan direct over de benodigde informatie en kan direct met uw kind aan de slag. Als ouder kunt u desgewenst een uitdraai van deze gegevens ontvangen. Het origineel sturen wij naar de directie van de nieuwe school. De leerlingen van groep 8 worden aan het einde van het schooljaar besproken door de leerkracht van de basisschool en de betrokkenen in het voortgezet onderwijs. De informatie over deze leerlingen wordt aan het voortgezet onderwijs overgedragen via het OSO.
4.3 De zorg voor leerlingen met een specifieke behoefte
Passend onderwijs en onze school
In de Gemeente Den Haag is een samenwerkingsverband tussen consultatiebureaus, peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en basisscholen met als doel kinderen die dreigen een taalachterstand op te lopen snel en goed in kaart te brengen en op de juiste manier hulp te bieden. In het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is hiervoor een uitwisselingsplatform (UP) ingericht. Ook onze school doet hieraan mee. Wij doen dat omdat we hiermee alle kinderen nog beter kunnen helpen bij hun taalontwikkeling.
De wet verplicht schoolbesturen aangesloten te zijn bij een samenwerkingsverband passend onderwijs. Het bestuur van de SCOH is aangesloten bij de Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). Samen met alle basisscholen en scholen voor speciaal (basis) onderwijs in de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg zorgen we ervoor dat er voor elk kind een passende onderwijsplek beschikbaar is. Als we voor een leerling een individueel arrangement of een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal (basis)onderwijs willen aanvragen, moet dat altijd worden goed gekeurd door SPPOH. Hiervoor zijn diverse regels en procedures van toepassing. Een aanvraag voor extra ondersteuning via SPPOH kan alleen met goedkeuring van de ouders. Wij zullen dan ook altijd met u overleggen voor we een aanvraag doen. Onze intern begeleiders, juf Jacqueline en juf Saskia kunnen u meer vertellen over aanvraagprocedures.
Ondersteuning binnen de basisschool
Het is ons streven om kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven op onze school. We denken daarbij vanuit de mogelijkheden van onze leerlingen en helpen hen zo goed mogelijk die mogelijkheden te benutten. Die hulp bij het leren noemen we ‘ondersteuning’. Soms signaleren de leerkracht of de ouders dat de ontwikkeling van een kind niet helemaal naar verwachting verloopt. In zo’n situatie willen we graag met de ouders overleggen. De leerkracht kan daarbij de hulp inroepen van de intern begeleider van onze school. Dat zijn in onze school Saskia van Wieringen en Pauline Hoogeveen.
Basisondersteuning
Onze school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld. In dit schoolondersteuningsprofiel staat beschreven wat onze school op het gebied van ondersteuning wel en niet kan bieden. U vindt dit schoolondersteuningsprofiel op onze website. Alle scholen binnen het samenwerkingsverband SPPOH hebben via hun besturen afspraken gemaakt over het niveau van de basisondersteuning in de scholen. Iedere school binnen SPPOH biedt deze basisondersteuning. Dat houdt in dat elke school haar basiskwaliteit op orde heeft, het dagelijks handelen altijd op de leerling afstemt (handelingsgericht werken), een interne ondersteuningsstructuur heeft en een stevig aantal preventieve en licht curatieve interventies kan uitvoeren.
Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is meer nodig dan basisondersteuning. Dat noemen we extra ondersteuning. Ook onze school biedt extra ondersteuning. Wij bieden namelijk:
- Extra deskundigheid aanwezig op gebied van dyslexie
- Goede zorgorganisatie en goed werkend Zorg Advies Team (ZAT)
Wij kunnen geen extra ondersteuning bieden aan kinderen met een lichamelijke handicap vanwege gebouw technische belemmeringen: in ons gebouw is geen lift aanwezig.
Tot slot
Wij streven ernaar om altijd in overleg met de ouders van onze leerlingen tot goed onderwijs en (indien nodig) een optimale ondersteuning van onze leerlingen te komen. Wanneer het, ondanks alle inspanningen, toch niet lukt om tot een gezamenlijk plan voor de leerling te komen, kunt u ons altijd vragen contact op te nemen met het samenwerkingsverband SPPOH. Samen met de adviseur van SPPOH kan dan besproken worden hoe toch een bij de leerling passend plan kan worden gemaakt.
Jeugdgezondheidszorg
Kinderen maken in hun schooljaren een grote ontwikkeling door. Zowel lichamelijk, geestelijk als sociaal is het kind in de groei. Alle kinderen die in Den Haag naar school gaan worden daarom op vaste momenten opgeroepen voor een onderzoek door de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Den Haag. Zo kunnen in een vroeg stadium bedreigingen voor een gezonde ontwikkeling worden opgespoord en eventueel passende maatregelen genomen worden.
De jeugdartsen, -verpleegkundigen en medisch teamassistenten van JGZ geven voorlichting en advies aan kinderen en iedereen die bij het opgroeien betrokken is. Zij zijn experts op het gebied van gezondheid, gedrag en leefomgeving en worden vaak betrokken bij projecten op het gebied van bijvoorbeeld opvoedingsondersteuning, gezond gewicht, verzuimbegeleiding en alcohol, roken en drugs. JGZ maakt gebruik van de adresgegevens uit de leerling administratie van de school. Zodra bekend wordt de school op de hoogte gesteld van de datum en tijdstip van het onderzoek. Ouders die bezwaar hebben kunnen dit melden bij de Intern Begeleiders van de school.
Bij niet verschijnen zonder bericht op een uitnodiging zal de JGZ telefonisch contact leggen met de ouders/verzorgers. Indien dit niet lukt zal op school worden geïnformeerd hoe het met het kind gaat. Voor onze school is de Jeugdgezondheidszorg te vinden in het Centrum Jeugd & Gezin in Centrum. In het CJG kunnen alle ouders en professionals altijd terecht met alle vragen over opvoeden en opgroeien over kinderen in alle leeftijden.
CJG Centrum: openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Verdere informatie over de activiteiten van het Centrum Jeugd & Gezin en de Jeugdgezondheidszorg zijn te vinden via www.cjgdenhaag.nl
Maatschappelijk werk
Onze school heeft deskundigheid op het gebied van maatschappelijk werk in de persoon van de School Maatschappelijk Werker. Sebastiaan Gregoire is iedere vrijdagochtend op school aanwezig. Ook onderhouden wij nauwe banden met het reguliere maatschappelijk werk via de Jeugdhulpverlening of het Opvoedsteunpunt. Uitgangspunt bij deze begeleiding is dat ouders het zelf moeten willen. Aanleiding tot de begeleiding kan een hulpvraag van de ouders of van de school zijn.
Naast de ondersteuning in de thuissituatie van het kind kunnen er, afhankelijk van de belangstelling, op school koffieochtenden en oudergespreksgroepen (bijv. cursus Opvoeden Zo) georganiseerd worden.
4.4 Begeleiding naar het voortgezet onderwijs
Om op een zorgvuldige wijze de overstap te kunnen maken naar het Voortgezet Onderwijs hanteren wij de volgende stappen:
1. Drempeltoets in groep 8
Dit is een extra toets op 5 onderdelen om een indicatie te krijgen voor het uitstroomniveau van de leerling. Alle leerlingen maken deze toets.
2. Afname doorstroomtoets in groep 8
In april worden de leerlingen van groep 8 gedurende twee dagen getoetst met behulp van de IEP-toets. De score geeft een goede indicatie naar welke school voor Voortgezet Onderwijs de leerling kan gaan. Alle leerlingen doen ook mee met het zogeheten Drempelonderzoek.
3. Traject keuze school VO
In het voorjaar organiseren alle VO scholen informatiedagen en avonden. Ouders en leerlingen wordt dringend geadviseerd om hier zeker naar toe te gaan.
4. Oudergesprekken en uitstroom profiel
Vanaf groep 5 worden de ouders via een uitdraai van de IEP toetsresultaten al geïnformeerd over het mogelijke uitstroomprofiel aan het eind van groep 8. Het zal duidelijk zijn, dat een dergelijk profiel nooit meer dan een indicatie kan zijn op basis van de dan geldende situatie.
5. Adviesgesprekken groep 8
In januari vinden de adviesgesprekken op school plaats. Tijdens dat gesprek krijgt u van de leerkracht te horen welke advies uw kind zal krijgen. In Den Haag is afgesproken, dat het advies van de basisschool doorslaggevend is voor het aannamebeleid van de scholen voor VO.
6. Heroverweging advies
Na de adviesgesprekken nemen wordt in april de IEP-toets afgenomen. Indien de score op de IEP-toets hoger is dan het advies, dan zal in overleg met de ouders worden heroverwogen of het advies moet worden bijgesteld. De school heeft hierin de bepalende stem.
Aanmeldprocedure voortgezet onderwijs schooljaar 2023-2024
Als ouder/verzorger heeft u het recht om uw kind op meer dan één school voor het voortgezet onderwijs aan te melden. In de BOVO regio Haaglanden (Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk) is het aanmelden op meerdere scholen mogelijk.
Ook in schooljaar 2023-2024 kunt u uw kind op meerdere scholen aanmelden. U ontvangt van ons in het najaar een folder van BOVO Haaglanden met alle informatie. U kunt hiervoor ook terecht op www.bovohaaglanden.nl/voor-ouders
4.5 Speciale activiteiten voor leerlingen
De school vraagt van ouders jaarlijks een vrijwillige ouderbijdrage. De ouderbijdrage voor het komende schooljaar is vastgesteld op €30,= per leerling. De Medezeggenschapsraad van de school heeft ingestemd met de hoogte en bestemming van het bedrag. Deze financiële bijdrage wordt ingezet voor de volgende extra voorzieningen en activiteiten:
- Kinderboekenweek
- Sinterklaasviering
- Kerstviering
- Paasviering
- Uitstapjes
- Etc.
Dit zijn activiteiten die niet tot het gewone lesprogramma behoren en die dus niet door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden betaald. De toegankelijkheid van ons onderwijs wordt niet afhankelijk gesteld van deze bijdrage. Wij maken een onderscheid tussen een ‘ouderbijdrage’ en een ‘bijdrage voor een specifiek doel’, bijvoorbeeld een werkweek. Deze twee bijdragen zijn vrijwillig en vallen beide onder het begrip ouderbijdrage. Bij excursies kan, afhankelijk van de locatie, een vrijwillige bijdrage per leerling voor reiskosten worden gevraagd (€ 3,00 per kind per keer).
Museumbezoek
De kinderen van groep 1 t/m 8 brengen in de loop van het schooljaar 1 of meerdere bezoeken aan verschillende musea. De te behandelen onderwerpen worden op school voorbereid en na het bezoek uitgewerkt.
Toneelvoorstellingen
Vanuit het Cultuurmenu worden regelmatig voorstellingen voor basisscholen georganiseerd. Dit kan zijn: toneel, muziek, pantomime, marionettenspel of dans. Wanneer de voorstellingen in het schoolgebouw plaatsvinden, zijn er geen kosten aan verbonden. Echter, wanneer de voorstellingen in een theater plaatsvinden zijn er soms wel kosten aan verbonden. Meestal kost dit zo’n € 3,00 per leerling. Deze prijs is ver beneden de kostprijs; het is een kleine vergoeding voor de zaalhuur en het vervoer.
De kinderboerderij
Alle groepen bezoeken regelmatig de kinderboerderij aan het Tenierplantsoen en het daarbij behorende leslokaal. Deze lessen zijn door het daar aanwezige levende materiaal (planten en dieren) zeer de moeite waard.
Schoolreizen
Jaarlijks maken de kinderen van 1 tot en met 7 een schoolreis. Ieder jaar wordt opnieuw de bestemming gekozen. Of de allerjongste leerlingen, diegenen die tussen maart en juni 4 jaar zijn geworden, meegaan met schoolreis wordt in onderling overleg tussen de leerkracht en de ouders besloten. Het schoolreisje hoort bij ons reguliere lesprogramma en is dus verplicht!
Schoolkamp
In groep 8 gaan de kinderen op schoolkamp. Een waardevolle afsluiting van de basisschoolperiode. Zoals aangegeven in de schoolgids en bij de inschrijving wordt verwacht dat alle leerlingen meegaan. Het schoolkamp hoort bij ons reguliere lesprogramma en is dus verplicht! De kosten voor het schoolkamp liggen ieder jaar zo rond de 180 euro. Indien gewenst kunt u per maand hiervoor sparen. Heeft u problemen met de betaling voor het schoolkamp dan kunt u contact opnemen met de directeur.
4.6 De zorg voor privacy van onze leerlingen
AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. Wat betekent dit voor de school en voor u? Om de privacy van uw kind, van u als ouders en ons als professionals te kunnen waarborgen hebben wij diverse protocollen vastgesteld.
- SCOH-privacyreglement
- Protocol social media
- Bij inschrijving krijgt u verschillende opties voorgelegd of u toestemming wilt geven voor plaatsing van foto’s en video’s van kinderen op de website en op social media.
- Protocol Melding Datalek is aangepast.
- Al deze protocollen zijn te vinden op onze website www.prinsehaghe.nl
In het kader van de AVG heeft SCOH ook een overkoepelende Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. De FG is belast met het houden van toezicht op de zorgvuldigheid waarmee de SCOH-scholen omgaan met de gegevens van hun leerlingen. De FG werkt volgens het vastgestelde reglement Functionaris Gegevensbescherming.
Mocht u als ouder vragen hebben over de AVG dan kunt u zich wenden tot de directie van de school. Indien nodig zal deze vervolgens contact opnemen met de FG van SCOH. Komt u zelf bijzondere zaken tegen, dan kunt u ook zelf direct contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van SCOH en wel via [email protected].
“"Wij stralen als team veiligheid, verbondenheid en plezier uit. Jij staat bij ons centraal, we zijn er voor jou."”
