Hoofdstuk 2 Waar de school voor staat
2.1 Onze missie: waarom is onze school de beste voor uw kind?
Voor onze kinderen
Een warm welkom voor jou op Prinsehaghe. Wij vinden het erg belangrijk dat jij je hier veilig en thuis voelt. We wensen je toe dat je met plezier, enthousiasme en energie naar school komt. Dagelijks werken wij aan een stabiele basis waar rust, duidelijkheid en een doorgaande lijn vorm krijgen. Dit zodat jij tot ontwikkeling komt. Samen zorgen we ervoor dat we het beste uit jou halen.
Wij geloven erin dat jouw creativiteit in denken en doen, zorgt voor verbinding. Durf maar naar de verbinding te zoeken met jezelf en de ander. We willen je aanmoedigen om je talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarbij maken we gebruik van elkaars talenten en expertise. Daarnaast bieden we ruimte voor jouw brede ontwikkeling. Naast de basisvakken maken we een brug naar activiteiten als kunst, techniek, bewegen en handvaardigheid.
We willen gaan voor een stevige basis voor ieder kind. We zien een taalimpuls in de onderbouw en de schoolbibliotheek als hulpmiddel om jou een taalrijke omgeving te bieden. Wij richten voor jou een rijke leeromgeving in met concreet materiaal en organiseren uitstapjes om taal te ervaren. Wij stimuleren jou om van en met elkaar te leren. Wij stralen als team veiligheid, verbondenheid en plezier uit. Jij staat bij ons centraal, we zijn er voor jou. Dit zodat jij zult ontwikkelen tot een creatief, sociaal, enthousiast en zelfverzekerd mens.
Voor onze ouders
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Onze missie is om al onze kinderen maximale kansen te geven op een goede toekomst. De doorgaande lijn van 2 tot 12 jaar op Prinsehaghe zorgt ervoor onze leerlingen vanaf de peuterleeftijd worden gezien en zich hier kunnen ontwikkelen. Onze kinderen krijgen een stevig fundament mee aan basisvaardigheden en ontwikkelen daarnaast diverse praktische vaardigheden en inzichten die voor ons net zo belangrijk zijn. Het is onze ambitie dat onze kinderen aan het eind van hun schoolloopbaan op Prinsehaghe als creatieve, zorgzame, zelfverzekerde en positieve wereldburgers hun pad vervolgen.
2.1.2 Kernwaarden: waar staan wij voor?
Onze kernwaarden vormen de basis van onze gezamenlijke visie: vertrouwen – saamhorigheid – positiviteit – autonomie
Vertrouwen: we vertrouwen elkaar en willen te vertrouwen zijn.
We benaderen elkaar vanuit gelijkwaardigheid en respecteren het perspectief van een ander. We hebben met elkaar duidelijke regels en afspraken opgesteld die we naleven en waar we elkaar op kunnen bevragen. Deze regels en afspraken geven rust en duidelijkheid.
Saamhorigheid: samen maken wij de school
Door een positief pedagogisch klimaat zorgen wij ervoor dat iedereen zich hier thuis voelt. Kinderen leren van en met elkaar, evenals onze medewerkers. De ouders van onze kinderen zijn partners, samen halen we het beste uit onze kinderen.
Positiviteit: we gaan uit van mogelijkheden
We benaderen elkaar positief door aandacht voor elkaar te hebben, hoge verwachtingen uit te spreken en gewenst gedrag te benoemen.
Autonomie: je mag er zijn
We bieden ruimte voor een onderzoekende houding, eigenaarschap, het maken van individuele keuzes en het nemen van verantwoordelijkheid. We moedigen onze kinderen aan zich breed te ontwikkelen om zo te ontdekken welke vaardigheden goed bij hen passen.
2.1.3 Visie: hoe zorgen we dat onze missie slaagt?
Wij richten ons onderwijs zo in dat ieder kind:
- met plezier kan leren
- een onderzoekende, positieve houding ontwikkelt
- leert om nieuwsgierig en leergierig te zijn
- leert samenwerken
- (zelf)vertrouwen krijgt
- eigenaar is van zijn/haar leerproces
- respect en verantwoordelijkheid ontwikkelt
- uitgedaagd wordt om de volgende stap te zetten
- kan ontdekken waar hij of zij goed in is
Wij kijken vanuit een positieve grondhouding en hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen. Wij zetten in op een optimale brede ontwikkeling, waarbij we rekening houden met de verschillen tussen kinderen. We willen ons onderwijs elke dag een stapje beter maken en maken gebruik van de nieuwste wetenschappelijke inzichten waardoor we onze werkwijzen kunnen onderbouwen. De maatschappelijke ontwikkelingen volgen we nauwgezet en we kijken kritisch naar wat er op ons af komt en maken van hieruit keuzes voor ons onderwijs. De betrokkenheid van ouders bij het schoolleven van hun kind vinden wij vanzelfsprekend en zeer gewenst. School, ouders en leerlingen hebben een gedeelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van onze leerlingen.
Onderwijskundige kwaliteit
Prinsehaghe biedt onze leerlingen een ononderbroken ontwikkeling vanaf de peutergroepen tot en met groep 8. Binnen ons jaarklassensysteem houden wij zoveel mogelijk rekening met de talenten, mogelijkheden en verschillen tussen kinderen. Bij de basisvakken wordt in drie niveaus gewerkt voor wat betreft de instructie en de verwerking van de lesstof. De lessen worden aangeboden volgens de structuur van het DIM-model. De te behalen lesdoelen van de methodes worden vertaald naar leerdoelen voor de leerlingen: “ik kan, ik weet en ik begrijp”. Op deze wijze zijn de leerlingen zich bewust van wat ze leren en of dit aan het einde van de les gelukt is.
Ons onderwijs is zodanig ingericht dat er veel aandacht is voor zelfstandig werken en samenwerken. De lesmethoden die wij kiezen passen bij deze manier van werken. De ontwikkeling van de leerlingen worden nauwgezet gevolgd en de didactische en pedagogische aanpak wordt regelmatig besproken en geëvalueerd. Dit gebeurt o.a. door collegiale consultatie en visitatie en klassenbezoeken door interne specialisten en directie.
Wij toetsen de opbrengsten van onze leerlingen op het gebied van de cognitieve, sociaal emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling aan de gestelde doelen en analyseren deze voor het verbeteren van het onderwijs. Ons team is zeer gemotiveerd en werkt continue aan haar professionele ontwikkeling en de verbetering van de onderwijskwaliteit.
Pedagogische kwaliteit
Wij bieden de kinderen een veilige en geborgen leeromgeving zodat zij zich thuis voelen en met plezier naar school gaan en maximaal tot leren kunnen komen. De relatie met de leerkracht is van groot belang. Onze leerkrachten zijn professionals die het kind centraal stellen en hoge verwachtingen hebben van de leerling. Zij gaan uit van wat het kind kan en geven daar positieve feedback op. Hierdoor heeft het kind succeservaringen die bijdragen aan het leren van kinderen.
Visie op maatschappelijke betrokkenheid en burgerschap
Onze school is onderdeel van de maatschappij waarin onze belangrijkste taak het lesgeven aan kinderen is. Wij zijn ons bewust van onze positie in de maatschappij en hebben dagelijks te maken met invloeden van buitenaf. Wij zien onszelf als deel van een breder geheel waarbij wij samen werken met verschillende organisaties ten behoeve van onze leerlingen. Er zijn structureel contacten met externe instanties, zoals welzijnswerk, CJG Jeugdteam, jeugdgezondheidszorg, maatschappelijk werk, de buurtvereniging en de wijkagent. Dit alles doen wij om te zorgen dat al onze leerlingen zich geborgen en veilig voelen op onze school.
Onze leerling populatie is zeer divers, evenals de landen waaruit onze leerlingen en ouders afkomstig zijn. Dit vraagt om een betrokken kijk op Actief Burgerschap.
- Onze kernwaarden zijn de basis van ons handelen en stimuleren actief burgerschap en verdraagzaamheid.
- In onze samenstelling zijn wij het voorbeeld van een multiculturele samenleving. We respecteren elkaar, we leren van elkaar, we staan open voor elkaar. Zo vullen wij dagelijks onze rol als burger in de maatschappij.
- De methodes die wij gebruiken voor o.a. Sociale Vaardigheid en de wereld oriënterende vakken kiezen wij mede vanuit het criterium dat actief burgerschap hierin wordt gestimuleerd.
Visie op Cultuureducatie
Cultuureducatie is van belang voor de brede ontwikkeling van ieder kind. Wij willen dat al onze leerlingen structureel in aanraking komen met cultuur in brede zin. Via het Cultuurmenu brengt elke groep jaarlijks een bezoek aan een Haags museum. Er is een wisselend aanbod.
Verder vragen wij lessen aan bij Vonk. Dit varieert van een voorstelling op school, een bezoek aan een theater of het filmhuis of een bezoek aan een museum.

2.2 Onze identiteit
SCOH
We geven onze christelijke identiteit vorm op een manier die past bij onze tijd en de omgeving waarin we werken. Met onze principes en uitgangspunten aan de ene kant, en openheid voor nieuwe en andere opvattingen aan de andere. Identiteit betekent voor ons méér dan levensbeschouwing. We zien onze identiteit ook terug in onze kernwaarden, de pedagogische opvattingen van de school en in de onderwijskwaliteit die we nastreven. De christelijke waarden vormen het uitgangspunt voor ons handelen en de belangrijke rituelen. Zoals alle SCOH-scholen streeft ook onze school ernaar een christelijke dialoogschool te worden. Een christelijke dialoogschool betekent dat we streven naar het expliciet uitdragen van onze christelijke identiteit en tegelijkertijd naar openheid en verbondenheid met andere levensbeschouwingen.
Onze identiteitsnotitie ‘Samen leren voor het leven’ vormt het kader van waaruit scholen werken. Er wordt op elke school in teamverband regelmatig gesproken en nagedacht over het thema identiteit in de breedste zin van het woord. Daarbij volgen we de schijf van 6. Dit model laat zien op welke manier de identiteit van de SCOH concreet zichtbaar wordt in de dagelijkse praktijk van de school. Centraal in de schijf staan de identiteit en de kernwaarden van SCOH. Daarnaast zijn voor alle zes de gebieden uitspraken gedaan die gelden voor alle scholen.
Kledingvoorschriften
Per 1 augustus 2019 treedt in Nederland de Wet Gedeeltelijk verbod gezicht bedekkende kleding in werking. Ook onderwijsinstellingen krijgen hiermee te maken.
De Wet Gedeeltelijk verbod gezicht bedekkende kleding stelt dat er een verbod is op het dragen van kleding die het gezicht geheel bedekt of zodanig bedekt dat alleen de ogen onbedekt zijn, of onherkenbaar maakt. Het verbod geldt voor alle vormen van gezichtsbedekking zoals bivakmutsen, boerka’s, niqabs en integraalhelmen. Een hoofddoek, een geschminkt gezicht, een sluier die het gezicht niet bedekt of een hoofddeksel valt niet onder het verbod. Incidentele gezichtsbedekking, zoals een masker voor bijvoorbeeld carnaval, is wél toegestaan. Het verbod geldt in onderwijsinstellingen, het openbaar vervoer, overheidsinstellingen en zorginstellingen.
Het SCOH-beleid stelt dat leraren geen bijdrage mogen leveren die strijdig is met de verwezenlijking van de statutair vastgelegde grondslag en doelstelling van SCOH, zowel in woord als gedrag.
Voor leerlingen op een SCOH-school zijn kledingvoorschriften vastgesteld.
Het volgende geldt:
- Kleding mag niet onhygiënisch zijn.
- Kleding mag niet aanstootgevend zijn (= tot ergernis wekken)
- Kleding mag geen statement zijn dat in verband gebracht kan worden met discriminatie op ras, kleur, geaardheid, sexe of politieke overtuiging.
- Kleding mag de veiligheid van de drager en anderen niet in gevaar brengen.
- Kleding mag niet disfunctioneel zijn, i.c. het vervullen of uitoefenen van een taak of functie belemmeren.
Visie op levensbeschouwing
Prinsehaghe is een open protestant-christelijke school; alle kinderen zijn welkom. De christelijke normen en waarden vormen de basis van ons handelen. Vanuit een open houding, die gericht is op verbinding, voeren wij de dialoog met eenieder die met onze school te maken heeft. Ons doel is om te komen tot wederzijds respect en begrip om zodoende elkaar te kunnen ontmoeten in gelijkwaardigheid. Wij streven naar een maximale openheid en verbondenheid met andersdenkenden en andersgelovigen[1]. Dit maakt ons een kleurrijke, christelijke dialoogschool.
Onze leerlingen maken op betekenisvolle wijze kennis met de belangrijkste feesten en figuren uit de christelijke traditie. Er wordt daarnaast ook aandacht besteed aan de andere grote levensbeschouwelijke stromingen. De verschillen en overeenkomsten komen hierbij aan bod in dialoog en ontmoeting. Onze leerlingen leren een open houding te ontwikkelen ten opzichte van diversiteit en gelijkwaardigheid in brede zin. Respect en tolerantie zijn hierin centrale begrippen.
Aan het begin of einde van de schooldag is in de klas een moment van bezinning. Dit kan zijn het vertellen van een (eigentijds-) christelijk bronverhaal of het zingen van een lied. Op Prinsehaghe vieren wij het paas- en kerstfeest. Van onze leerlingen verwachten wij dat zij actief meedoen aan alle activiteiten van de school inclusief de viering van de christelijke feesten. Er wordt ook aandacht besteed aan Hemelvaart en Pinksteren en de vieringen van andere levensbeschouwingen.
Ouders worden actief betrokken bij schoolactiviteiten en feesten. Bij deze activiteiten houden wij (zoveel mogelijk) rekening met voedselvoorschriften en dieetwensen.
Respecteren grondslag
Wij zijn een open protestants-christelijke school, alle kinderen zijn welkom. Wij verwachten dat de ouders en hun kinderen gedurende de jaren dat de kinderen op school zijn de christelijke grondslag zullen respecteren en ondersteunen. Tijdens het aanmeldingsgesprek bespreken wij met u de wederzijdse verwachtingen. Ouders dienen zich te realiseren wat de consequenties zijn van hun keuze voor onze school. Dit geldt voor de waarneembare uitingen van de christelijke identiteit zoals godsdienstles, bidden, zingen en vieringen.
Het geldt ook voor de minder waarneembare uitingen. Hierbij denken we aan de wijze waarop leerkrachten, leerlingen en ouders met elkaar omgaan. We willen duidelijk zijn over onze normen en waarden. U mag ons daarop aanspreken, net zoals wij ouders en leerlingen daar op zullen aanspreken. Verder kan de school op basis van haar schoolidentiteit bepaalde keuzes maken als het gaat om lesmethoden en boeken en de wijze waarop daarmee wordt omgegaan.
Van ouders verwachten we dat zij de vermelde zaken zullen respecteren en dat hun kind(eren) aan alle activiteiten volledig zullen deelnemen.
2.3 Taken en prioriteiten van de school
Doelstelling van ons onderwijs
Onze eerste en belangrijkste taak is het geven van goed onderwijs aan al onze leerlingen. We definiëren ‘goed onderwijs’ als onderwijs dat gericht is op een zo hoog mogelijke leerwinst voor de leerlingen op reken, taal, lezen en sociaal-emotionele ontwikkeling. We hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen. We kijken daarbij ook kritisch naar ons eigen handelen en zijn bereid en in staat, waar nodig, onze werkwijze aan te passen.
Doelen
- We hebben op onze school veel aandacht voor de individuele mogelijkheden van ieder kind. We letten niet alleen op de cognitieve ontwikkeling, maar ook op de sociaal-emotionele, de creatieve en de motorische ontwikkeling.
- We doen er alles aan uit ieder kind te laten komen wat erin zit.
- We willen dat de kinderen iedere dag met plezier naar school gaan en op een fijne manier met elkaar omgaan en samen leren.
- Daartoe scheppen we een sfeer die veilig en vertrouwd is en waarbij ieder kind zich geaccepteerd voelt.
- We willen dat de kinderen zich medeverantwoordelijk voelen voor hetgeen zich op school en in de maatschappij afspeelt.
- We willen onze leerlingen een basis geven, waar ze de rest van hun leven iets aan hebben. De christelijke identiteit is richtsnoer voor ons handelen. Belangrijk daarbij is een respectvolle houding ten opzichte van andere culturen en godsdiensten.
- Leerkrachten, kinderen en ouders zijn er samen verantwoordelijk voor om deze visie te realiseren.
Voor ons dagelijks handelen, betekent dit dat wij:
- werken aan een toenemende verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij onze leerlingen,
- onze leerlingen leren leren,
- het belangrijk vinden, dat leerlingen en leerkrachten elkaar respecteren en zorg voor elkaar hebben,
- het van groot belang vinden dat onze leerlingen kunnen laten zien wat ze kunnen,
- onze leerlingen ondersteunen en bemoedigen bij de uitdagingen waarvoor het onderwijs hen stelt,
- veel aandacht besteden aan de kernactiviteiten van ons onderwijs (lezen, schrijven, taalvaardigheden, rekenen, sociale ontwikkeling),
- uitgaan van individuele verschillen tussen leerlingen en daar ons onderwijs op afstemmen,
- elkaar kunnen aanspreken op de kwaliteit van ons handelen ten aanzien van onze leerlingen.
2.4 Onderwijs voor de toekomst
Onze ambities
- Er is een veilige leeromgeving waarin wederzijds respect centraal staat.
- Er zijn duidelijke beleidslijnen in het belang van het leren van onze leerlingen. Procedures en afspraken zijn voor alle betrokkenen helder en duidelijk.
- De leerling wordt een stevige basis op taal en rekengebied geboden.
- We stimuleren zelfredzaamheid en zelfstandigheid in hoge mate.
- Het ontdekkend en samenwerkend leren vormen belangrijke pijlers in ons onderwijs.
- ICT is een belangrijk middel in ons toekomstgerichte onderwijs.
- Naast de basisvakken is er veel aandacht voor creativiteit, zaakvakken, wetenschap & techniek en 21e -eeuwse vaardigheden. Deze vakken worden in projectvorm aangeboden.
- Ons team is een lerend team; wij leren van en met elkaar, professionalisering is een continu proces.
- Wij streven naar voortdurend verbeteren van de onderwijskwaliteit.
- Ouders zijn van essentieel belang voor het leren van hun kind en worden optimaal betrokken bij de school.
Vanuit de ambities heeft het team van Prinsehaghe vier thema’s voor de komende jaren vastgesteld. Het hoofdthema is het vormgeven van ons onderwijsconcept:
Ons onderwijsconcept: “Royale kansen voor jouw toekomst”
Om toekomstgericht onderwijs te realiseren heeft het team van Prinsehaghe vanuit de ambities in het voorjaar van 2019 een onderwijsconcept opgesteld van waaruit we ons onderwijs vormgeven:
- Werken aan zelfstandigheid
- Samenwerken
- Onderzoekende houding
- Leerling is (mede)verantwoordelijk voor het eigen leerproces
Het ontdekkend en samenwerkend leren vormen belangrijke pijlers van ons onderwijs. We stimuleren zelfredzaamheid en zelfstandigheid in hoge mate door o.a. keuzemogelijkheden en positieve autonomie te creëren. We stimuleren het kritisch denken en het probleemoplossend vermogen van de leerlingen. We maken hierbij gebruik van vak-doorbrekend en projectmatig werken.
We brengen onze leerlingen Mediawijsheid bij en integreren ICT in ons onderwijs. We laten de leerling (mede) verantwoordelijk zijn voor het eigen leerproces: zo ontstaat leerling gestuurd adaptief onderwijs. Wij zijn ervan overtuigd dat dit een positieve bijdrage levert aan het leren van onze leerlingen. Kortom: we verzorgen onderwijs dat past in de 21e eeuw en onze leerlingen “Royale kansen voor de toekomst biedt”.
Wat betekent dit concreet?
We blijven onze leerlingen een stevige basis bieden in taal en rekenen. Daarnaast gaan we de komende jaren ons onderwijsaanbod 21e eeuw “proof” maken. Dit gaan wij doen door:
- een duidelijke plaats voor creatieve vakken, wetenschap & techniek[2] en 21st century skills in het onderwijsaanbod. Deze vakken worden o.a. in samenhang aangeboden d.m.v. de methode Jeelo.
- een breed onderwijsaanbod: methodisch, thematisch en projectmatig werken
- te werken met “kinddoelen” en de doelenmuur
- adaptief onderwijs
- het versterken van de intrinsieke motivatie
- coöperatieve werkvormen
- het bieden van keuzemogelijkheden
- inzet van ICT o.a. i.c.m. nieuwe methoden
- het stimuleren van het probleemoplossend vermogen
- waar mogelijk inzetten van gespecialiseerde (vak)leerkrachten
- naschools activiteiten aanbod
Ambities voor het pedagogisch-didactisch en schoolklimaat
In het schoolplan 2019-2023 heeft het team van Prinsehaghe haar gezamenlijke visie op onderwijs geformuleerd. We bieden onderwijs waarin de leerling meer en meer mede-eigenaar is van het eigen leerproces is zodat de motivatie om te leren vanuit het kind zelf komt (intrinsiek gemotiveerd). Dit doen we onder andere door te werken met Leerdoelen die vanuit het kind geformuleerd zijn: “ik kan, ik weet, ik begrijp”. Hierdoor zijn de leerlingen beter in staat om te leren, te weten wat ze geleerd hebben en feedback te geven en te krijgen op hun leerproces.
De rol van de leerkracht verschuift nog meer van “instructeur” naar begeleider. Het onderwijs dat wij geven is een gedeelde verantwoordelijkheid van het team. Alle betrokken in de school, van pedagogisch medewerker tot directeur, werken vanuit de gedeelde visie. Het creëren van doorgaande lijnen op alle gebieden is hierin een vanzelfsprekendheid.
Het onderwijsleerproces wordt zo effectief en efficiënt mogelijk ingericht en tijdverlies door leswisselingen, te lange pauzes en verstoringen wordt voorkomen.
“"Wij geloven erin dat jouw creativiteit in denken en doen, zorgt voor verbinding."”
